מדוע למרות המאנצ'ס, צרכני קנאביס רזים יותר?

תפרחת קנאביס בתוך גביע גלידה

מאנצ’יז הוא ביטוי לתחושת רעב המתרחשת לאחר צריכת קנאביס (למעט בצריכה מקומית- קרמים וג'לים למריחה). צרכני קנאביס חווים "מאנצ'ים", ולעיתים קרובות הם גם אוכלים יותר, עדיין, על פי מחקר חדש הם רזים יותר ופחות נוטים לסוכרת מאלה שלא. איך זה קורה והאם מדובר בעוד יתרון של צמח הקנאביס? 

מה זה מאנצ'יז? 

תחושת מאנצ’יז, רעב מוגבר, מתרחשת בעקבות נוכחותם של החומרים הפעילים בצמח הקנאביס, כמו למשל THC, הם נספגים בגוף דרך מערכת הנשימה והעיכול  ומגיעים דרך זרם הדם אל כל איברי הגוף האחרים ובין היתר גם למערכת העיכול ואל חלק הקולטנים העצביים הקשורים לוויסות פעילותה. השפעה זו גורמת לתחושת רעב מוגברת, להנאה גדולה יותר מאכילת מזון וגם לזירוז פעילות מערכת העיכול. צרכנים רבים הנוטלים קנאביס באופן קבוע, מכירים את תחושת המאנצ'ז והרצון לאכול והרבה בזמן שהיא מתעוררת. למרות זאת מחקרים מראים כי צרכני קנאביס קבועים, רזים יותר. הכיצד? 

פרדוקס הקנאביס:

חוקרי אוניברסיטת קליפורניה, מציגים במחקר חדש שפורסם ב-2023, ב- Cell Metabolism, הסבר אפשרי  לפרדוקס הזה. לטענתם  מבוגרים רבים החלו לצרוך קנאביס  בגיל הנעורים, תקופה של התפתחות גופנית מהירה, צריכת THC באופן קבוע משבשת את איזון האנרגיה ואת איברי השומן. מה שגורם להפרעה בתהליכי אחסון אנרגיה בגוף ולכן מביא לגוף רזה יותר ופחות רגיש להשמנה. במחקר שנערך על עכברי מעבדה, החוקרים התעמקו בשינויים המולקולריים שנגרמו על ידי THC. תאי שומן של עכברים שטופלו ב-THC נראו נורמליים תחת המיקרוסקופ אבל ייצרו כמויות גדולות של חלבוני שריר, שבדרך כלל לא נמצאים בשומן. השרירים, לעומת זאת, יצרו פחות מאותם חלבונים. אולם זו אינה דרך בריאה לרדת במשקל- פגיעה בתהליך אחסון אנרגיה אינו מספק לגוף רכיבי תזונה החיוניים לו. עם זאת, מחקרים אחרים על קנאביס וירידה במשקל מצביעים על נתונים מעודדים בנוגע לירידה בריאה במשקל באמצעות קנאביס.

קנאביס וירידה במשקל:

אל מול ממצאי המחקר שמצביע כי קנאביס מביא להרס בתהליך איזון האנרגיה בגוף, ישנם מחקרים המצביעים כי לרכיבים כימיים בקנאביס יש דרך גם להגביר את תחושת השובע. בסקירת מחקרים מדעיים שהתפרסמה ב-22, נמצא כי קנבינואיד CBD גורם להפחתה בתיאבון והגברת תחושת שובע.  במחקר שנעשה על עכברי מעבדה נמצא כי קנבינואיד  THCV מדכא את הרעב, מקדם תחושת מלאות וממריץ את חילוף החומרים בגוף. בנוסף נמצא כי  THCV יכול לשפר את מינון הגלוקוז, מה שמסייע לירידה  במשקל. ב- 2018, צוות חוקרים באינדיאנה מצא כי קנבינואיד THC יכול לחסום קולטני CB1, באופן המסייע בירידה במשקל. 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*